Technologie potisku – pískování

Reklamní předměty a dárky jsou důležitou součástí propagace značky firmy a pískování je jednou z technik, jak je možné těmto výrobkům dodat originální vzhled. Pískování spočívá v odstraňování materiálu z povrchu předmětu pomocí jemného písku nebo jiných abrazivních materiálů za pomoci stlačeného vzduchu. Výsledkem je gravírovaný povrch s texty, logy nebo různými designy.

Skleničky s ukázkou potisku pískováním

V tomto článku se podíváme na to, jakým způsobem se provádí pískování, jaké jsou jeho výhody a nevýhody a pro jaké předměty je vhodnou technikou potisku.

Historie

Proces pískování byl patentován v roce 1870 Bejnaminem Chew Tilghmanem (US patent 104 408). Ten také zavedl používání šablon na pískování. Do Evropy se výroba pískovacích strojů dostala až kolem roku 1880. Již však v roce 1879 byl B. Holsteinovi z Osnabrücku udělen patent na matování povrchu skla pískem. Toto zařízení fungovalo tak, že písek působil vlastní vahou, samospádem.

Co je pískování a jak funguje?

Pískování je pokročilejší tiskařská technika. Spočívá v opracování tvrdých materiálů pomocí abrazivních částic, jako jsou křemičitý písek, ocelové broky nebo struska. Tento postup se také nazývá otryskávání nebo tryskání a umožňuje vytvářet složité a detailní povrchy na různých materiálech. Někdy se používá pouze voda bez abrazivních materiálů pro některé specifické účely.

Pískování se provádí tak, že se na sklo pomocí trysek s proudem stlačeného vzduchu přes šablonu s motivem aplikuje jemný písek. Po odejmutí šablony zůstává na potřebných místech drsný povrch a vytváří nesmazatelný obraz.

V reklamě je pískování velice efektní a luxusní technika povrchové úpravy, kterou se značí např. skleničky, hrníčky, popelníky, talířky, misky, lahve, těžítka apod. Pískovaný vzor může být jednoduchý (obrys, velká plocha v jedné vrstvě), ale může být i složitější. Je možné pískovat ve více vrstvách, vzor se může i stínovat, či vytvářet různé 3D efekty.

Výhody

  • kvalita
  • odolnost
  • tvorba složitějších a detailních motivů
  • snadné přizpůsobení potřebám klienta

Nevýhody

  • časová náročnost
  • technologie vyžaduje speciální zařízení a materiály
  • vyšší cena
  • nelze tisknout barevné motivy

Materiály vhodné pro pískování

  • keramika
  • sklo
  • kov

Pískování je velmi zajímavá technika, která poskytuje skvělou možnost vylepšení designu reklamních předmětů a zvyšuje jejich hodnotu pro potenciální zákazníky.
Potiskem reklamních předmětů získáte krásný dárek pro své zaměstnance, partnery či klienty. Tak koukněte na naši nabídku.

Pokud si nevíte rady s výběrem potisku, velikostí, podklady nebo dalšími věcmi určitě se na nás obraťte. Rádi vám pomůžeme. Jak se s námi můžete spojit najdete zde.